Intâlnirea cu Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei
La intalnirea de astazi cu Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, dna Dunja MIJATOVIĆ, la care am fost invitati, am discutat pe tema educatiei incluzive.
AUTISM ROMANIA a semnalat cateva dintre cele mai importante aspecte care fac din sistemul educational romanesc unul ineficient pentru copiii cu dizabilitati, in particular pentru cei cu autism, si care favorizeaza discriminarea, chiar abuzurile.
- Legislatia incoerenta si neclara, neincluziva, care se manifesta in abordarea neuinitara de care scoli, primarii, a multor aspecte legate de educatia elevilor cu CES/dizabilitati sau de asistenta sociala, alte drepturi.
- Parintii nu primesc informatiile esentiale privind toate drepturile copiilor lor, in format simplu, accesibil, clar.., de la managerul de caz, atunci cand intra in sistemul de asistenta sociala, nici de la scoli. Parintii bajbaie, sunt in confuzie sau chiar dezinformati. Principala sursa de informare sunt alti parinti sau ong-urile de profil.
- Formare cadrelor didactice din scolile de masa, initiala si continua, din surse credibile, acreditate, in ceea ce inseamana elevii cu diferite tipuri de dizabilitati, in strategii si metode educationale adecvate nevoilor acestora, nevoi din perspectiva tipului dizabilitatii/nevoii speciale sau individuale, informatii si formari privind drepturile acestor elevi.
- In multe situatii lipsesc sau sunt neclare, interpretabile, procedurile care ar trebui sa clarifice modalitatile de lucru, comunicare, rolurile, raporturile, responsabilitatile actorilor din jurul copiilor cu dizabilitati din scolile de masa sau speciale Ex. procedura prin care se realizeaza si implementeaza planul de interventie personalizat al elevilor din scolile de masa, raporturile dintre profesorii de sprijin si celelalte cadre didactice, parinti in acest proces, sau evaluarea copiilor, adaptarile de examene, etc Cele care exista nu sunt facute cunoscute parintilor in mod sistematic, in limbaj accesibil, clar, de ex. prin ghiduri, brosuri, afisare pe siteurile institutiilor.
- Lipseste formarea cadrelor didactice din scoli de masa, dar si speciale, in autism/strategii si metode educationale bazate pe cercetare si evidente ca sunt eficiente in educatia acestor copii/elevi, diminuind considerabil sansele la dezvoltare ale acestor copii, la indepedenta si incluziune in comunitate.
- Tranzitia de la scoala la viata de adult, desi e un proces de planificare extrem de important pentru succesul dupa absolvire al elevilor cu autism/dizabilitati si care presupune colaborare reala si efectiva a scolii cu celelalte sisteme (sanatate, social) si cu parintii, nu este abordata in sistemul educational romanesc, ceea ce limiteaza dramatic posibilitatea absolventilor la autonomie, viata independenta, munca, incluziune reala ca adulti.
- Lipsa programelor de educatie pentru adulti/educatie de-a lungul vietii/ calificare –recalificare adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilitati, a celor cu autism in special. In contextul unui sistem educational mult prea teoretizat, neaxat pe crestera nivelului de functionalitate al elevilor, pe creare de abilitati si competente necesare unui viitor adult pentru a avea sanse pentru a fi inclus cu succes in comunitate, lipsa acestor programe de educatie/ formare de-a lungul vietii rezulta in incalcarea dreptului la munca si il transforma pe tanar –adult in asistat social pe viata, duce la saracie, o calitate a vietii foarte scazuta a persoanei si a intregii familii.
- Prevederea din Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 prin care familiile care au copii inclusi in scolile de masa trebuie sa asigure facilitator din resurse proprii (ordinul nu prevede nici o refereire la ce minister, institutie va asigura plata acestuia), demonstreaza faptul ca invatamantul pentru copii cu dizabilitati nu este gratuit. Este incalcat art 32 din Constitutia Romaniei „Dreptul la educatie„ , lit (4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. ??
- Insuficiente resurse umane care ofera sprijinul specializat si adaptarile de care au nevoie copiii cu dizabilitati inclusi in scolile de masa-profesori de sprijin, consilieri scolari, psihologi scolari-, inexistenta terapeutilor ocupationali.
- Incapacitatea sistemului educational de a le oferi copiilor cu autism serviciile educationale la care au dreptul a favorizat aparitia unui un adevarat fenomen, anume solicitarea de catre familii a invatamantului la domiciliu, chiar daca, cu sprijin si adapatari potrivite, copilul ar putea urma scoala de masa.