Faceți tranzițiile mai ușoare!

Tranzițiile între activități și evenimente pot fi dificile pentru mulți copii din spectru. Ele pot fi adesea un declanșator al comportamentului neadecvat. Acest lucru este cu atât mai dificil cu cât tranziția înseamnă ca copilul să lase o activitate preferată pentru a face o activitate nepreferată. Pentru a ușura momentele de tranziție, încercați următoarele:

  1. Crearea unui program vizual (imagini sau scris) este probabil unul dintre cele mai bune instrumente pentru a face viața previzibilă și ușor de gestionat pentru mulți copii din spectru. Incertitudinea genereaza anxietate pentru mulți din spectru. Structura și predictibilitatea diminuează anxietatea și fac tranzițiile previzibile și mai ușor de gestionat. Să știe ce urmează și ordinea evenimentelor este atât de important pentru ei. Când fiecare activitate este finalizată, lăsați-l pe copil să o bifeze ca finalizată sau să înlăture imaginea de pe orar, astfel încât să poată vedea ce a realizat și ce urmează.
  1. Cu fiecare activitate nouă, identificați ce activitate va urma în continuare. “Tommy, acum poți citi 15 minute și apoi ne vom spăla pe mâini pentru a cina." Este bine să pregătești mereu copilul pentru ce activitate urmează după cea curentă. Așa veți începe să îl pregătiți  în avans pentru această tranziție. Creierul pre-vizualizează ce se va întâmpla când se va încheia această activitate.
  1. Cunoașterea duratei activității și cât timp a mai rămas din cel dedicat acelei activități sunt importante pentru copiii din spectru. Pre vizualizați cu copilul cât va dura ultima activitate și ce activitate va urma. Utilizați un timer vizual (cronometrul vizual) pentru a arăta copilului cât timp a mai rămas (dedicat activității pe care o face) și păstrați o fotografie a următoarei activități în dreptul celei pe care o face în prezent.
  1. Ușurați tranzițiile dând copilului avertizări din timp. Începeți cu avertismente cu cinci minute înainte de finalizare, “Tommy, în cinci minute vom înceta să citim și apoi vom ne vom spăla pe mâini pentru cină". Precizați cât de mult timp a rămas și ce se urmează să se întâmple după. Reamintiți-i la 3 minute și apoi la 1 minut. Între utilizarea unui cronometru vizual și avertizări, aceste strategii pregătesc creierul pentru tranziții (la următoarele activități).
  1. Profesorii au descoperit că crearea de mici rutine și/sau “cântecele/cântece ritmate de tranziție" ușurează tranzițiile. Crearea rutinelor de tranziție între activități (de exemplu, aranjarea la locul lor a materialelor, spălarea pe mâini, așezare pictogramei pe bord/orar etc.) adaugă continuitate tranzițiilor. De asemenea, crearea de mici cântecele despre așezarea materialelor la locul lor și trecerea la următoarea activitate poate face tranzițiile distractive.
  1. Sărbătorirea ( „bateti palma!”, „bravo!”, declarații declarative etc.), când schimbați pictogramele din programul vizual, în timp ce treceți de la o activitate la alta, este un puternic întăritor pentru tranziție. Sistemele concrete de recompensare pot fi, de asemenea, de ajutor. Dacă la școală copilului îi place computerul, atunci dați-i un carton cu 3-4 pătrate aliniate pe el. La finalizarea fiecărei activități el primește un autocolant cu un calculator desenat pe el, pe care îl va pune în fiecare pătrat. Odată ce a umplut toate cele patru pătrate goale, va schimba acest carton cu timp petrecut la calculator (va „plati’cu el un anumit timp de folosire a calculatorului). Acest lucru îl motivează pe copil să vrea să meargă mai departe pentru a câștiga autocolante, respectiv timp de calculator.
  1. Aveți grijă câte activități îi dați copilului într-un interval de timp. Mulți copii trebuie să “termine" sarcina înainte de a merge mai departe. Dacă sunt întrerupți înainte de finalizare, se vor opune trecerii la următoarea. Dacă este un proiect mare, spargeți-l în pași mai mici. Dacă există posibilitatea ca activitatea să nu fie finalizată într-un timp dat, discutați în prealabil si stabiliți când copilul se poate întoarce și poate completa/finaliza. Atunci când este timpul să încheie, amintiți-i copilului că se poate întoarce și completa/termina la ora stabilită.

Acestea sunt câteva strategii care pot ajuta copilul să treacă de la o activitate la alta. La început, aceste strategii necesită multă energie mentală din partea dvs. pentru a le face în mod consecvent. Cu toate acestea, veți descoperi că, odată ce le faceți în mod regulat, le veți face în mod natural, fără prea mult efort.

Această serie despre comportamente provocatoare poate fi găsită în cartea verde, “Pagina de discuții despre autism privind strategiile de anxietate, comportament, școală și parenting".

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2

Sursa facebook: Autism Disctions Page  Autor Bill Nason

Traducere-adaptare: Liuba Iacoblev

Leave a Comment

Your email address will not be published.