Tinerii cu autism - Voce pentru incluziune
Activități

Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă

Cele mai importante Activități ale proiectului

Beneficiarii proiectului, tineri cu vârsta între 14-35 de ani care frecventează Cafeneaua A-Vocea mea, sunt implicați în diferite activități prin care își dezvoltă abilități sociale, de comunicare, de participare în comunitate, încrederea în sine și abilități de selfadvocacy.

Activitățile sunt de tipuri diferite în funcție de abilitățile, interesele tinerilor:  

  • de tip creativ-artistic-art terapie, ateliere de autocunoaștere, socializare, cluburi pe diferite interese-hobbyuri, grădinărit, gătit, autogospodărire sau
  • de tip -dezbateri, analize, masa rotundă, speakeri la conferință,

Activitățile se desfășoară la Cafenea- un spațiu structurat, adaptat nevoilor tinerilor sau/și in comunitate.  Avem spațiu pentru consiliere individuală, spațiu pentru activități de grup, de exerciții de autocunoaștere, jocuri de rol, cluburi, socializare; spațiu multifuncțional pentru art terapie și terapie ocupațională;  bucătărie, unde tinerii își dezvoltă abilitățile de viață independenta,-autogospodărire, organizare a spațiului pentru diferite activități: pregătit ceai, cafea, gustări, pizza, clătite, spălat vasele, curățenie în spatiile folosite. Grădinița din curtea Cafenelei este un loc minunat de grădinărit, mișcare sau relaxare și comunicare, discuții pe teme de advocacy sau alte teme de interes sau doar socializare.

In activități sunt implicați tineri voluntari (elevi, studenți) care sunt parte din programul de befriending. Aceștia îi sprijină și îndrumă, motivează să participe la diferite activități de învățare, dezvoltare personală.

Cafeneaua A

Activități la Cafeneaua A.

Tinerii beneficiari participă zilnic la activități prin care își dezvoltă diferite abilități pentru viată cât mai independentă, abilități de comunicare, sociale, precum și de autoreprezentare/ selfadvocacy;  la Clubul de calatorii geografie-istorie, la activități exerciții de autocunoaștere, învăță despre alegeri, decizii, comunicare asertivă, despre nevoi-drepturi, cum le pot promova și apăra. Au și gatit, au grădinărit, si-au exprimat nevoi, emoții, idei prin mijloce specifice art terapiei, au socializat. S-au simțit bine împreună.

Programul „befriending

Cu ajutorul voluntarilor, elevi, studenți, am implementam un program prin care tinerii autiști sunt sprijiniți emoțional, în dezvoltarea comunicării, a abilităților sociale, a stimei de sine, prin toate activitățile de la Cafenea sau în comunitate: la Cluburi, la gătit, art terapie,  grădinărit, socializare, autocunoaștere, socializare.

Din luna octombrie ne bucurăm de prezența câtorva studenți practicanți de la Facultatea de psihologie și stiințele educației, Universitatea București, cu care AUTISM ROMANIA are incheiat un acord de parteneriat pentru practica studentilor. Studenții FPSE sunt alaturi de tinerii autiști beneficiari, îi sprijină în diferite moduri la activități, în același timp invață de la profesioniștii asociației despre autism, nevoile tinerilor, particularitățile de comunicare, relaționare socială, învățare a tinerilor autiști s.a. Acestia au beneficiat de 3 sesiuni sesiuni teoretico-practice de in/formare în autism pe aceste teme, pentru a putea oferi sprijin cât mai potrivit, ca mentori, tinerilor autiști la Cafenea, dar și pentru viitorul lor de profesioniști.

Ce este programul de befriending și mentorat

 Befriending -este un program de acompaniere personalizată și sprijin individual  pentru tinerii cu autism beneficiari ai proiectului. Aceasta poate include sprijin emoțional, abilități de adaptare, idei noi și sprijin pentru atingerea obiectivelor personale ale tinerilor autiști.

Sprijinul poate fi la Cafenea sau în timpul ieșirilor sau activităților în comunitate includ:

  • Mână de ajutor tânărului autist pentru a continua hobby-urile și interesele personale
  • sprijin pentru participarea la diferite activități sociale și de agrement
  • sprijin pentru pregătirea pentru acțiuni de selfadvocacy (autoreprezentare)
  • sprijin pentru desfășurarea activităților din viața de zi cu zi precum cumpărăturile, folosirea transportului în comun
  • companie generală

La cerere, putem oferi și sprijin prin telefon, pentru cei care se simt singuri și izolați și au nevoie de o voce prietenoasă la celălalt capăt al `firului`.

Mentoratul – este sprijin individual și în grup, prin care mentorul oferă o sprijin și provocări pozitive, pentru a îmbunătăți la tinerii autiști încrederea în sine, comportamentul și pentru a dezvolta relații pozitive cu ceilalți. Prin acest proces de mentorat îi sprijinim pe tineri să-și extindă experiențele printr-un program de activități pozitive individuale și de grup

Comută conținut

Tranziția de la școală la viața de adult și dreptul la muncă

 În România un număr foarte mic din adulții cu autism au un loc de muncă. Din estimările noastre  nici 1% dintre cei diagnosticați ca autiști și care au deja vârsta de angajare în munca nu lucrează. În Europa peste 10 % dintre persoanele adulte cu autism sunt angajate. Este încă un procent mic și la nivel european, însă România este inadmisibil de mult la coada clasamentului printre tarile europene în această privință.

Din dezbaterile noastre în proiect a rezultat faptul că unul dintre motivele pentru care dreptul la munca nu este respectat în Romania pentru adulții autiști este faptul ca sistemul educațional nu este adaptat în general și nevoilor elevilor autiști și pentru ca lipsește un element esențial în procesul de pregătire a adolescenților și tinerilor autiști/dizabilități în general/ CES pentru ieșire din sistem și integrarea în comunitate, lipsesc planificarea și pregătirea efectivă și eficientă a elevilor autiști pentru acces real și echitabil la piața muncii și la viață independentă.

Nu avem reglementat adecvat un  proces privind tranziția de la școală la viața de după școală, lipește un proces reglementat prin care să fie clar coordonate acțiunile și resursele instituțiilor care ar trebui să aibă un rol în facilitarea ocupării și în incluziunea reala a tinerilor autiști în comunitate (dizabilități și cei tipici) după școală.

Procesul ar trebui să constea în evaluarea reala, profesionistă a abilitaților și competentelor, apoi punerea accentului pe dezvoltarea în școală a acelor abilitați și interese „cheie„ pentru copil, inclusiv familiarizarea elevilor cu domeniile unde aceste abilități și interese (speciale) sunt cele mai potrivite pentru elev, eventual stabilirea de vizite la firme, ateliere -posibile viitoare locuri de munca, practică etc. Apoi aducerea și a altor resurse în jurul elevului, când acesta este încă în ultimul an de gimnaziu, resurse care vin din implicarea altor instituții publice (dgaspc-uri, ong-uri, companii..), nu doar a familiei, și aceasta neinformată în această privință.

Aceasta mare lipsa în lanțul pregătirii tinerilor autiști pentru viața de adult (angajare, incluziune și participare în comunitate), este un element major în plus care determina insuccesele pe linie după școală, excluziunea, marginalizarea, accentuarea problemelor psihice. Plus efectele dramatice asupra întregii familii.

Școala nu este pregătită, gândită-creată pentru a pune bazele vieții independente, a incluziuni  în comunitate și angajare în muncă; formarea profesională a elevilor autiști nu este adaptată și adecvată, nu tine seama de inclinațiile, abilitățile și nevoile acestora, eșuează constant în misiunea sa de a facilita atingerea potențialului maxim al copiilor și  incluziunea lor reală în comunitate, (o cât mai mare posibil) independența ca adulți. 

Autocunoaștere și selfadvocacy

Selfadvocacy este acel demers individual prin care tinerii vorbesc despre sine, despre nevoile lor specifice, pledează pentru anumite adaptări, acomodări la școală, la muncă, în comunitate, despre drepturi- dreptul la sănătate, la educație de calitate, la formare profesională, la muncă, participare cu șanse egale în comunitate. Sunt o voce pentru o viată demnă și împlinită într-o societate deschisă și incluzivă.

In proiectul Tinerii cu autism-Voce pentru incluziune, activitățile cu tinerii au vizat dezvoltarea abilitaților de selfadvocacy (autoreprezentare). Pentru  auto reprezentare tinerii au nevoie să se cunoască cât mai bine. Autocunoașterea a reprezentat centrul activităților la Cafeneaua A-Voce pentru incluziune.

Autocunoașterea reprezintă capacitatea de a înțelege și de a fi conștient de propria persoană, de punctele tari și cele slabe, propriile sentimentele, gânduri, nevoi și preferințele, să recunoască situații în care sunt în pericol a a fi abuzați , hartuiți, le este  încălcată demnitatea și drepturile etc. Pentru tinerii autiști, autocunoașterea este fundamentul pentru  dezvoltarea abilităților de self-advocacy (autoreprezentare și apărare a drepturilor) , precum și în promovarea autonomiei și independenței. 

La Cafeneaua A-Vocea mea ne-am focusat pe autocunoașterea tinerilor autiști care au fost beneficiari, ca baza a celorlalte demersuri ale noastre pentru împuternicirea lor, creșterea capacității de selfadvocacy. Instrumentul de lucru principal a fost exerciții prin Jurnalul de autocunoaștere. Importantă a fost și crearea contextelor sigure și prietenoase în care tinerii au comunicat verbal sau prin art terapie despre diferite experiențe personale sau i-au ascultat pe ceilalți tineri vorbind despre experiențele lor, au primit informații despre drepturi, au participat la dezbateri pe aceasta temă.  

Astfel au înțeles mai bine cine sunt: nevoile și preferințele lor individuale și cum le pot exprima și susține în fața celor din jur-în familie, pe stradă, la școală, în diferite locuri publice din comunitate. Doar printr-o înțelegere clară a propriilor nevoi, ei pot solicita sprijinul și adaptările necesare pentru a-și maximiza potențialul și pentru a face față provocărilor.

  • Au înțeles mai bine ce dificultăți au, dar și ce capacități au și ce resurse pot sa folosească, unde să le acceseze, ce strategii și metode să folosească pentru a depăși dificultățile, provocările.
  • Au dezvoltat abilități de comunicare și de interacțiune cu ceilalți, încrederea în sine, foarte importante în exprimarea propriilor opinii, dorințe, nevoi, în promovarea și apărarea drepturilor .
  • Autocunoașterea îi ajuta pe tineri să își dezvolte autonomia și independența. Cunoscându-se pe sine tot mai bine, ei pot să îți asume mai bine responsabilitatea pentru propria lor viață, să ia decizii informate pentru propria viață, să își dezvolte independența.

Prin autocunoaștere tinerii au posibilitatea de a-și forma și o imagine de sine sănătoasă, o identitate pozitivă. Dacă sunt încurajați și ajutați să își înțeleagă mai bine nevoile, provocările, caracteristicile-diferențele, atunci le și pot accepta mai ușor, pot avea mai buna încredere în sine, o stimă de sine mai bună, pot fi (mai) mulțumiți de ei înșiși, deci pot avea perspectiva pozitivă asupra vieții și asupra drumului lor prin viață.

Autocunoașterea este esențială pentru tineri ca să își spună nevoile, să solicite sprijinul și adaptările necesare pentru a-și atinge potențialul și să își gestioneze propria viață într-un mod cât satisfăcător și independent.

 

Pentru a deveni o voce cât mai puternică și a fi cât mai activi în a promova și apăra drepturile, de a se auto reprezenta,  tinerii au nevoie de părinții lor ca să îî sprijine, să îi îndrume, să le creeze condiții, să le ofere oportunități de practicare a abilităților de a-și exprima propriile nevoi, apăra drepturi.

Pentru mulți dintre tineri, părinții sunt (încă) singura voce prin care își fac auzite și nevoile. Acest lucru are drept cauze problemele accentuate ale unor tineri în înțelegerea lumii (cognitive), în capacitate limitată de autocunoaștere, în comunicare și relaționare socială. Dar, adesea, și din cauza accentului pus de familie pe alte nevoi ale copiilor, precum și din cauza lipsei preocupării școlii de a forma și dezvolta abilități de selfadvocacy la copiii și tinerii autiști.

Adesea nici părinții nu au informațiile și/sau abilitățile necesare să îi reprezinte pe copiii lor, să le apere interesele legitime, drepturile.

Pentru părinți oferim informare, consiliere și sprijin concret în rezolvarea unor probleme și situații în care se află în raport cu instituții publice sau autorități, de ex când acestea nu țin seama de nevoile tinerilor, de prevederile legale privind incluziunea școlară, adaptarea sistemului educațional și de formare profesională la nevoile și particularitățile de învățare ale copiilor autiști, în muncă, în comunitate, încalcă diferite drepturi. Consiliere și sprijin oferim și pentru obținerea de drepturi legale sau depășirea unor obstacole în comunitate care îngrădesc șansele egale la participare.

Doar tineri și părinți informați și activi in a solicita respectarea drepturilor pot produce schimbările în modul în care societatea românească pune în practică drepturile persoanelor cu dizabilități/vulnerabile stipulate în reglementările internaționale în materie și pe cele naționale.

 

Cursurile de self-advocacy pentru tinerii autiști și părinții lor: o Voce puternică pentru incluziune

Într-o lume în care diversitatea/neurodiversitatea este recunoscută și valorizată tot mai mult, tinerii cu autism se confruntă adesea cu provocări unice în a-și face auzite dorințele și nevoile. Proiectul „Tinerii cu autism – Voce pentru incluziune” răspunde acestei nevoi esențiale prin oferirea de cursuri de self-advocacy dedicate tinerilor autiști și părinților lor. Aceste cursuri sunt menite să consolideze abilitățile de comunicare și advocacy ale tinerilor cu autism, sprijinindu-i în a deveni voci puternice și articulate în propria lor viață și în societate.

Pentru tinerii autiști, auto-reprezentarea nu este doar un drept, ci și un mijloc esențial de a naviga cu mai mare succes in societatea românească încă departe de a fi incluzivă. Lipsa abilităților de self-advocacy poate duce la marginalizare, la o calitate scăzută a vieții și la lipsa accesului la oportunități egale. Tinerii cu autism au nevoie să învețe cum să comunice eficient despre nevoile și drepturile lor, cum să negocieze pentru a-și atinge obiectivele și cum să gestioneze situațiile în care se confruntă cu discriminarea sau neînțelegerea.

De asemenea, pentru părinții copiilor autiști, aceste cursuri sunt esențiale. Ei au un rol crucial în susținerea și ghidarea copiilor lor, iar pentru a face acest lucru eficient, trebuie să fie bine informați și să posede abilitățile necesare pentru a sprijini auto-reprezentarea copiilor lor. Ei trebuie să știe cum să fie parteneri activi în procesul de advocacy și cum să-și încurajeze copiii să își exprime și să își apere drepturile.

Utilitatea cursurilor de self/advocacy:

Cursurile de self-advocacy create în cadrul proiectului „Tinerii cu autism – Voce pentru incluziune” sunt structurate astfel încât să ofere atât tinerilor, cât și părinților, instrumentele necesare pentru a-și susține drepturile și pentru a participa activ în luarea deciziilor care îi afectează. Prin intermediul acestor cursuri, tinerii cu autism învață:

  1. Comunicarea eficientă: Cum să își exprime dorințele și nevoile într-un mod clar și asertiv.
  2. Drepturile lor: Ce drepturi au ca persoane cu autism și cum pot să le apere în diverse contexte, cum ar fi școala, locul de muncă sau comunitatea.
  3. Rezolvarea problemelor: Cum să abordeze situațiile dificile și cum să găsească soluții eficiente în fața obstacolelor.

Părinții, pe de altă parte, dobândesc:

  1. Cunoașterea legislației: Înțelegere aprofundată a drepturilor legale ale copiilor lor și a resurselor disponibile pentru a le proteja.
  2. Strategii de suport: Metode de a sprijini autonomia copiilor lor și de a-i ajuta să devină avocați pentru ei înșiși.
  3. Comunicarea cu instituțiile: Cum să colaboreze cu școlile, organizațiile și autoritățile pentru a asigura un mediu favorabil dezvoltării copilului.

Prin aceste cursuri, proiectul „Tinerii cu autism – Voce pentru incluziune” contribuie la construirea unei societăți mai incluzive, mai adaptate nevoilor persoanelor autiste. Ele oferă tinerilor încrederea și cunoștințele necesare pentru a-și face auzite vocile, în timp ce părinții devin aliați eficienți în susținerea drepturilor copiilor lor, promovând astfel o incluziune în comunitate-societate.

Evenimentul „Culorile Incluziunii”, care a avut loc pe 14 decembrie,  la British Council , a constituit o ocazie unică pentru comunitate de a intra în lumea autismului prin intermediul lucrărilor Emmei Popescu, o tânără pictoriță autistă de 27 de ani. 

„Toata viața am studiat arta, fiind unul dintre interesele mele speciale. Am studiat la facultatea MCAST din Malta. Abordarea mea artistica este tematica, strâns legata de interesele mele speciale, dar și cathartică, în deplină concordanță cu emoțiile mele intense.
Intenția mea este de a de a face arta mai accesibilă ca mediu de exprimare pentru toate tipurile de creier.”

Cu acest prilej am adus în prim-plan, alături de creațiile artistice ale Emmei Popescu, vocea tinerilor și a adulților autiști. Am ascultat-o pe Emma vorbind despre interesul ei special- pictura, despre îndoielile, neliniștile sale ca artist plastic diferit într-o lume „exclusivistă„, despre neurodiversitate și nevoia ca societatea românească să progreseze și să devină mai prietenoasă și adaptată nevoilor celor neurodiverși.

Prin intervențiile altor tineri autiști am pus în lumină provocările cu care se confruntă tinerii și adulții cu autism/autiști în România,- barierele pentru incluziune din societatea românească, (bullying-ul, dificultățile în angajarea în muncă, izolarea și excluziunea din viața comunității- nevoia de socializare și nu numai).  Am vorbit și despre soluțiile care devin posibile prin utilizarea unor abordări adaptate nevoilor reale ale tinerilor, precum și prin implicarea, deschiderea și empatia  comunității, a fiecăruia dintre noi, CEILALȚI.  
 
Am prezentat și cu acest prilej câteva programele vechi ale asociației legate de tineri, proiectul nostru actual, activitățile la Cafeneaua A, importanța și nevoia acestui program pentru tineri, precum și posibilitatea participanților sau a comunității de a sprijini acest nou program.

La Cafeneaua A tinerii învață să-și facă auzită vocea, să dezbată pe teme de interes pentru ei și să-și dezvolte abilități pentru viață independentă și împlinită, precum și despre modurile prin care puteți sprijini dezvoltarea mai departe a Cafenelei A în beneficiul tinerilor autiști. 

În România, tinerii și adulții autiști se confruntă adesea cu lipsa serviciilor adecvate care să le ofere suport, mai ales după școală,  în tranziția spre o viață independentă. Evenimentul „Culorile Incluziunii” a reprezentat o modalitatea de a aduce la lumină și a reflecta asupra realității acestor tineri și a familiilor lor, dar și o șansă de a sprijini un proiect vital tinerilor autiști.

Puteți sprijini programul pentru tineri desfășurat în prezent la Cafeneaua A cu donații prin SMS, donații online, sponsorizări ale firmelor prin mecanismul 20% din impozitul pe venit/profit, prin redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit de către persoanele fizice, donații recurente.

Conferința este parte din campania de conștientizare și sensibilizare, de informare și stimulare a implicării active a autorităților și a celorlalți actori din ecosistemul tinerilor autiști în problematica specifică acestei categorii de vârstă, din perspectiva drepturilor, a calității vieții. 

Conferința reprezintă o platformă pentru tineri să își facă auzite vocile, o oportunitate pentru aceștia de a exprima, fiecare în felul său – verbal, în scris, vizual-, propria perspectivă asupra (calității) vieții lor, nevoile lor specifice, șansele lor de acces la oportunități și resurse de interes pentru tineret.

 In numele tinerilor care nu pot comunica verbal cu ușurință sau au preferat să comunice nevoile și dorințele în acest fel au „vorbit„  mesajele vizuale, scrise, prezentate sub forma unei expoziții. Aceste mesaje au fost create în cadrul activităților cu și pentru tineri autiști la Cafeneaua A, un spațiu de autocunoaștere, auto reflecție, de cunoaștere a drepturilor și a unor modalități de promovare a acestora, spațiu de dezvoltare personală, a abilităților de viață independentă, inclusiv dezvoltarea abilităților de auto reprezentare.

La conferință au fost prezenți și au prezentat puncte de vedere și părinți și reprezentanți ai unor autorități și instituții publice, parlamentari.

A fost prezentat și un draft al Cartei Albe a tinerilor autiști, incluzând și o Rezolutie a tinerilor- rezultatul demersului nostru participativ de culegere de informații, experiențe, perspective, opinii, nevoi direct de la tinerii autiști, tineri tipici voluntari, părinți pe parcursul proiectului.

Oportunități și provocări în incluziunea și autoreprezentarea tinerilor autiști

Dezbaterea –Dreptul la sănătate și la educație-formare profesională de calitate, adaptate

si

Dezbaterea  Dreptul la muncă, la locuire, la participare în comunitate

Cele 2 dezbateri sunt parte din seria de întâlniri și dialoguri cu actori din ecosistemul tinerilor autiști, prin care ne-am propus să realizăm un tablou cât mai detaliat și clar despre oportunități și provocări cu care tinerii autiști se confruntă viața de zi cu zi, modul în care drepturile lor sunt respectate, despre oportunități și provocări în incluziune și auto reprezentare. Rezultatele acestui demers participativ vor fi fie integrate în Carta Albă a tinerilor autiști. 

Dezbaterile sunt organizate ca mese rotunde, urmate de secțiunea Cafenea publică, pentru culegerea de informații, opinii ale actorilor participanți despre cum este să fii tânăr autist în Romania, despre nevoile, drepturile, oportunitățile, barierele și soluțiile posibile care pot facilita tinerilor cu autism șansele egale la sănătate, educatie-formare profesională, muncă,  locuire, participare în comunitate.

Dezbaterile sunt oportunități în primul rând pentru tinerii înșiși să își facă auzită vocea, opiniile, nevoile legate de aceste subiecte, din perspectiva drepturilor. Părinții tinerilor, de asemenea, au posibilitatea de a aduce în atenție experiența lor în special în cadrul secțiunii cafenea publică.

Proiect derulat de:

Proiectul este derulat de Asociația AUTISM ROMÂNIA – Asociația Părinților Copiilor Cu Autism și beneficiază de o finanțare în valoare de  149.949,72 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.