Start în viață pentru tineri cu autism 

Start în viață pentru tineri cu autism este proiectul prin care AUTISM ROMANIA a abordat câteva probleme și a răspuns câtorva nevoi stringente pe care le au adolescenții și tinerii cu Tulburări din spectrul autismului și ale familiile lor, cea mai importantă fiind  lipsa serviciilor adaptate nevoilor acestora, servicii care să țină seama de particularitățile lor de percepție, senzoriale, de învățare, comunicare, relaționare, de înțelegere a lumii; a deschis câteva căi în zona serviciilor pentru această categorie de vârstă, dar și în privința tranziției de la școala la viața de adult, problematică neabordată în Romania.

Prin proiect ne-am propus să creștem capacitatea de integrare socială a 20 de tineri cu autism,  prin crearea unui model de servicii adaptate acestor tineri, precum si promovarea unui model de plan de tranziție de la școală la viața post școală, independentă, pentru adolescenții cu autism ce împlinesc vârsta de 14+ ani.

O altă problemă abordată în cadrul proiectului a fost cea angajării, a integrării prin muncă a tinerilor cu autism înalt functional – Sindrom Asperger. Lipsa programelor de inserție profesională adaptate nevoilor persoanelor cu autism reprezintă, pe lângă neadaptarea la nevoile lor specifice a sistemului de educație și formare profesională, una din principalele cauze pentru care adolescenții și tinerii cu autism care părăsesc sistemul educațional nu au nici o șansă să se integreze efectiv în societate și să ducă o viață împlinită ca adulți. Prin acest proiect 8 tineri cu Sindrom Asperger și autism înalt funcțional au beneficiat de consiliere vocațională și de pregătire pentru găsirea și menținerea unui loc de muncă, au fost sprijiniți să capete, ca practicanți, experiența efectivă la diferite locuri de muncă, ce le-a fost utilă în dezvoltarea personală și căpătarea sau dezvoltarea unor abilități care să îi ajute în găsirea unui loc de muncă.

Am abordat problema lipsei conectării reale și eficiente a școlii cu realitatea de după scoală, lipsa pregătirii tranziției elevilor cu autism, dizabilități în general, de la școală la viața de adult. Am propus un model de plan de tranziție de la școală la viața post școala și am pilotat acest model pe 5 elevi cu autism.

Rezultate:

  • punerea bazei unui Centru multifuncțional de servicii și resurse în autism în cadrul căruia am oferit servicii adaptate pentru 20 de adolescenți, tineri și adulți cu autism și peste 70 de familii (terapie ocupațională pentru tineri slab funcționali, ieșiri în comunitate- socializare, consiliere vocațională,  mediere a muncii -practică la angajatori pentru tineri și adulți înalt funcționali și cu sindrom Asperger, informare, consiliere , referire pentru familii,
  • minighid pentru angajatori Angajarea în muncă a persoanelor cu autism
  • ghid introductiv Tranziția de la școală la viața de adult a elevilor și tinerilor cu autism,
  • propunerea unui model de plan de tranziție de la școală la viața de adult a elevilor cu dizabilități/CES,
  • propunere de îmbunătățire legislativă către Ministerul Educației, care vizează introducerea obligativității creării planului de tranziție pentru elevii cu dizabilități /CES care împlinesc 14 ani.